TomTom GO 5200 – król nawigacji dedykowanych. Recenzja

Nie wiem jak inni kierowcy samochodów, będący czytelnikami Conowego.pl, ale ja nie potrafię przekonać się do nawigacji samochowej w smartfonie. Od kiedy zmuszony byłem zrezygnować z wysłużonego TomToma Go Live 825 (nieaktualne mapy) na rzecz Google Maps w smartfonie, cierpiałem. Z jednej strony Google Maps to darmowa nawigacja, z informacjami o ruchu drogowym, działająca całkiem poprawnie. Z drugiej, zdarza jej się mylić (adresy!), a poza granicami kraju jest w zasadzie bezużyteczna (tryb offline to jakaś pomyłka). Na domiar złego, przy włączonych danych pakietowych, na smartfonie nonstop wyskakują powiadomienia… Tęskniłem za nawigacją dedykowaną. Kiedy pojawiła się sposobność do przetestowania flagowej nawigacji TomTom GO 5200 w trakcie majówki w Chorwacji, nie wahałem się ani chwili.TomTom GO 5200 recenzjaW pudełku wraz z nawigacją TomTom GO 5200 znajdziemy wtyczkę samochodową, wyposażoną w diodę stanu ładowania, kabelek USB, a także bardzo wygodny w użytkowaniu, niezależny uchwyt samochodowy. TomTom GO 5200 pozycjonowana jest jako nawigacja typu premium, stąd też obecność takiego nowoczesnego akcesorium, wykorzystującego praktyczne złącze magnetyczne.TomTom GO 5200 recenzjaTomTom GO 5200 recenzjaTomTom GO 5200 to nawigacja wyposażona w 5-calowy ekran o skromnej wydawać by się mogło rozdzielczości 800×480 pikseli, który jednak jest wygodny w obsłudze i bardzo czytelny, niezależnie od warunków. Osoby, które chcą jeszcze większego ekranu (np kierowcy samochodów ciężarowych), mogą zainteresować się nieco droższym modelem TomTom GO 6200 z ekranem 6-calowym o rozdzielczości 720×1280 pikseli.TomTom GO 5200 recenzjaUrządzenie dysponuje modułem Wi-Fi, który znacząco ułatwia pobieranie nowych aktualizacji na urządzenie. Po założeniu swojego konta w usłudze TomTom, automatycznie dostawali będziemy powiadomienia o nowych aktualizacjach. Holenderska firma gwarantuje dożywotnią, bezpłatną aktualizację map, co w praktyce oznacza wsparcie przez okres minimum 10 lat. Sporo, zważywszy na rynkowe ceny map. Za pomocą Wi-Fi pobierzemy także aktualizacje społecznościowe Map Share punktów POI (points of interest), a także zaktualizujemy bazę fotoradarów. Podczas aktualizacji w trybie bezprzewodowym należy mieć jednak na względzie skromny czas pracy nawigacji na baterii, opiewający na ok. godzinę. Jeśli ściągamy aktualizację o pojemności ok. 7 GB (standard dla map), to urządzenie lepiej podpiąć pod komputer, bo instalacja trwa dość długo.TomTom GO 5200 recenzjaNa TomTom GO 5200 preinstalowana jest mapa Europy, która zajmuje ok. 7 GB z dostępnej przestrzeni, pozostawiając użytkownikowi ok. 5 GB miejsca na dodatkowe pliki i alternatywne wersje map.TomTom GO 5200 recenzjaTomTom GO 5200 recenzjaTomTom GO 5200 recenzjaMenu nawigacji jest znacznie bardziej intuicyjne, niż we wcześniejszych generacjach urządzeń. Na każdym z ekranów menu widoczne są cztery czytelne ikony, a dostęp do kolejnych uzyskujemy za pomocą gestu przesunięcia pala po wyświetlaczu w kierunku lewej lub prawej jego krawędzi. Ekran reaguje na dotyk znacznie lepiej niż w starszych modelach nawigacji samochodowych, a interfejs działa niezwykle płynnie – widać, że mamy do czynienia ze sprzętem z najwyższej półki.TomTom GO 5200 recenzjaAdresy wyszukiwane są w sposób błyskawiczny i nie trzeba nawet podawać nazwy państwa, przy okazji wpisywania miasta znajdującego się za granica – nawigacja radzi sobie z tym doskonale, przy okazji proponując najpopularniejsze wyszukania w każdej lokalizacji. POI wyszukiwać można zarówno lokalnie, jak i w trybie online, co pozwala znaleźć ich jeszcze więcej.TomTom GO 5200 recenzjaDoskonałą opcją jest TomTom MyDrive, który pozwala precyzyjnie zaplanować trasę następnego wyjazdu, a następnie przesłać ją na urządzenie. Jest to rozwiązanie zdecydowanie najwygodniejsze, jeśli planujemy długi wypad w Europę i chcemy zarządzać wszystkim z poziomu przeglądarki internetowej lub ekranu smartfona.
Nie mogło zabraknąć także rozbudowanych opcji wybierania głosowego, które to jednak pozwalają na wyznaczanie tras wyłącznie w Polsce, jeśli korzystamy z polskiej nakładki językowej. Nawigacja rozpoznaje głos i polecenia nawet w sytuacji, gdy scena akustyczna obfituje w niepożądane dźwięki i hałas. Wyznaczanie trasy w ten sposób jest jedyną bezpieczną metodą w trakcie jazdy. Wszystkie popularne polecenia są wyświetlone na ekranie, także użytkownik zawsze wie, jakie polecenie może w danej chwili wypowiedzieć.TomTom GO 5200 recenzja
#break#
Nad zaplanowaną trasą, wytyczoną według uprzednio określonych kryteriów (omijanie dróg płatnych, autostrad, promów, itp), na bieżąco czuwa system ostrzeżeń przed fotoradarami oraz doskonały system TomTom Traffic. To za jego pośrednictwem, za sprawą wbudowanej karty SIM, uzyskujemy informacje o utrudnieniach na drodze – przebudowach, wypadkach i innego rodzaju ograniczeniach w ruchu. System naprawdę błyskawicznie reaguje na zastane na drodze sytuacje, o czym przekonaliśmy się w Chorwacji, gdy wypadek miał miejsce dosłownie… kilkaset metrów przed nami. Na osi czasu podróży, znajdującej się w prawej części ekranu, natychmiast pojawiło się ostrzeżenie, jego długość oraz szacowane opóźnienie. Z racji specyfiki trasy nie została zaproponowana alternatywa, ale kiedy tylko się da, nawigacja takową proponuje.TomTom GO 5200 recenzjaNic nie stoi na przeszkodzie, aby za pomocą łączności Bluetooth sparować nawigację ze smartfonem i wykorzystywać ją jako system głośnomówiący. TomTom GO 5200 współpracuje także z asystentami Google Now i Siri, pozwalając sterować smartfonem w ograniczonym stopniu za pomocą komend głosowych – do wyboru, do koloru.TomTom GO 5200 recenzjaNiestety, czasem nawigacja lubiła wprowadzać w błąd, podając błędne ograniczenia prędkości – zarówno w obszarze zabudowanym, jak i poza nim. Żaden system tego rodzaju nie jest idealny, a rewolucją są dopiero urządzenia zczytujące ograniczenia wprost ze znaków drogowych. Ergo, nie można ślepo ufać nawigacji w kwestii ograniczeń prędkości – mandaty mogą być dotkliwe dla kieszeni. Jednocześnie muszę otwarcie przyznać, że błędy zdarzały się zdecydowanie częściej w Chorwacji, niż w innych krajach, przez które przejeżdżaliśmy (Austria, Słowenia, Węgry, Słowacja, Czechy), a w Polsce praktycznie nie występowały.TomTom GO 5200 recenzjaTomTom GO 5200 to świetna opcja dla osób, które korzystają z kilkuletnich już nawigacji, nawet tych z wysokiej półki. Płynność działania GO 5200, a także prędkość, z jaką urządzenie wyznacza trasy, zasługują na najwyższą ocenę. Go 5200 posiada absolutnie wszystko, czego można wymagać od tego rodzaju urządzenia. System TomTom Traffic pozwala oszczędzać cenny czas, informując o utrudnieniach i pomimo, że nie jest nieomylny, to jego obecność jest często nieoceniona. Przyczepiłbym się jedynie występujących sporadycznie błędnych oznaczeń dopuszczalnej prędkości, ale to zadaniem kierowcy jest bacznie obserwować drogę – nawigacja ma w tym tylko pomagać.

Mocne strony:Słabe strony:
—-
– płynne działanie
– błyskawiczne wyszukiwanie tras
– czytelny ekran
– dotyk wyświetlacza działa świetnie
– informacje o ruchu drogowym TomTom Traffic
– możliwość planowania tras na komputerze
– wbudowana karta SIM
– Bluetooth i Wi-Fi
– dożywotnie aktualizacje map i usługa TomTom Traffic
– szybki fix GPSa
– wysoka cena
– sporadyczne błędy w ograniczeniach prędkości

TomTom GO 5200 recenzja