rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Porady

gru
25

Najlepsze filmy 2016 roku - subiektywne zestawienie 20 filmów

25.12.2016 11:25, dodał: Aneta Dynowska
Ocena:

Skoro poznaliśmy już najciekawsze premiery, które zobaczymy na ekranach kin w 2017 roku, to przyszła również pora na podsumowanie mijającego roku. Oto subiektywne zestawienie dwudziestu najlepszych naszym zdaniem filmów, które powinno zaskoczyć Was różnorodnością, a czasem także kolejnością.

Na liście znajdziecie filmy festiwalowe i komercyjne, animowane i fabularne, polskie i zagraniczne… Jest co nadrabiać, więc popcorny w dłoń i zapraszam do czytania! :)

20. „Lobster”Lobster

Gatunek: thriller, sci-fi
Kraj produkcji: Francja, Grecja, Holandia, Irlandia, Wielka Brytania
Reżyseria: Yorgos Lanthimos
Scenariusz: Efthymis FilippouYorgos Lanthimos
Obsada:
Colin Farrell, Rachel Weisz, Olivia Colman

Ranking najlepszych filmów 2016 roku otwiera najbardziej niekonwencjonalny film na tej liście. Yorgos Lanthimos przedstawia historię pozornie odległą od tego, co można było zobaczyć w jego poprzednim filmie. Czynnikiem łączącym „Kła” i „Lobstera” jest problem komunikacji międzyludzkiej, ale brutalność i kontrowersyjność zostają w najnowszym filmie Lanthimosa odwrócone na absurdalną tragifarsę o samotności. W przedstawionym świecie niedalekiej przyszłości samotni ludzie są aresztowani i trafiają do Hotelu, gdzie w ciągu 45 dni mają odnaleźć partnera. Jeśli im się nie powiedzie, trafią do Lasu pod postacią zwierząt i tam będą musieli walczyć o przetrwanie. Jeśli przegapiliście tę premierę, koniecznie sprawdźcie!


19. „Creed: Narodziny Legendy” („Creed”)Creed: Narodziny Legendy

Gatunek: dramat, sportowy
Kraj produkcji: USA
Reżyseria:
Ryan Coogler
Scenariusz: Ryan Coogler, Aaron Covington
Obsada:
Sylvester Stallone, Michael B. Jordan, Tessa Thompson

W 2016 roku na ekrany powrócił najbardziej znany bokser i jednocześnie sportowiec w historii kina – Rocky Balboa. Ryan Coogler swoją opowieścią o ambitnym synie słynnego Apollo Creeda wnosi nową jakość do serii, zachowując jednak ducha wcześniejszych części.  Choć „Creed” zbudowany jest na amerykańskim schemacie kina bokserskiego, to mimo tego zaraża pasją i daje duży zastrzyk energii, uporu oraz determinacji, które pamiętamy z „Rocky’ego”. A wszystkie te emocje, które gromadzą się podczas seansu są owocem świetnego zgrania duetu Michaela B. Jordana i Sylvestra Stallone’a.


18. „Kamper”Kamper

Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Polska
Reżyseria:
Łukasz Grzegorzek
Scenariusz: Krzysztof Umiński, Łukasz Grzegorzek
Obsada:
Piotr Żurawski, Marta Nieradkiewicz, Jacek Braciak

W zestawieniu nie może zabraknąć polskich produkcji, a „Kamper” to bardzo dobre otwarcie listy naszych rodzimych, najlepszych filmów. Debiut Łukasza Grzegorzka jest odświeżającą propozycją po wszystkich nieudanych dziełach, które przewinęły się przez polskie kina z łatką komedii/komedio-dramatu. „Kamper” to opowieść o parze trzydziestolatków, niegdyś w sobie zakochanych, a obecnie przeżywających kryzys w związku z odmiennymi celami życiowymi. Choć brzmi to jak gorzkie love story ze smutną refleksją, to ciężar tej historii zostaje złagodzony przez dużą ilość niewymuszonego humoru i zabawnych sytuacji. Ciężko uwierzyć, że na tyle odmienne i skrajne elementy filmowe tworzą konstrukcję tak stabilną, przemyślaną i wyzbytą pretensjonalności.


17. „Mustang”Mustang

Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Francja, Niemcy, Turcja, Katar
Reżyseria:
Deniz Gamze Ergüven
Scenariusz: Deniz Gamze Ergüven, Alice Winocour
Obsada:
Güneş Şensoy, Doğa Zeynep Doğuşlu, Tuğba Sunguroğlu

Debiut reżyserski z debiutującymi aktorkami w rolach głównych to ważne części składowe „Mustanga”, które warto zaznaczyć już na samym początku. Poza tym, że film w całości zbudowany jest na kontrastach, gdzie szczególnie wybija się ten między tradycją kulturową a indywidualnością, przedstawia również istotne kwestie społeczne. Nie bez powodu akcja filmu osadzona jest w tureckim, prowincjonalnym miasteczku, gdzie pozycja kobiety wciąż jest umniejszana, a wszystkim rządzi ortodoksja. Poza feministycznymi aluzjami, znaleźć tutaj można również mieszankę uniwersalnych tematów – dojrzewania  i subtelnego odkrywania własnej seksualności. Nie dość, że buduje i zmusza do myślenia, to jeszcze pięknie gra na zmysłach.


16. „Gdzie jest Dory” („Finding Dory”)Gdzie jest Dory

Gatunek: animacja, familijny, komedia, przygodowy
Kraj produkcji: USA
Reżyseria:
Andrew Stanton
Scenariusz: Andrew Stanton
Dubbing:
Ellen DeGeneres, Albert Brooks, Ed O’Neill

Z kontynuacją przygód osadzonych w podwodnym świecie ekipy Nemo i spółki, Pixar zwlekał 13 lat. Zamiast kolejnej historii z błazenkiem w roli głównej, studio zdecydowało o – wydawać by się mogło – abstrakcyjnym pomyśle stworzenia reboota z Dory na pierwszym planie. Okazuje się, że był to strzał w dziesiątkę, bo opowieść o zapominalskiej rybce, która pragnie odnaleźć utraconą rodzinę, posiada wszystkie cechy dobrego kina familijnego i przygodowego. Dory jest postacią, której nie da się nie polubić, a kiedy na ekranie padają jej pierwsze słowa wypowiedziane uroczym głosem: „Cześć, jestem Dory. Mam zanik pamięci krótkotrwałej”, to widzowie już wiedzą, że pokochają tę postać jeszcze bardziej. Za świetną zabawę podczas przygód Dory, sporą ilość komicznych sytuacji i kilka chwil wzruszenia podczas seansu, „Gdzie jest Dory” zasłużyło sobie na miejsce na tej liście.


15. „Ja, Daniel Blake” („I, Daniel Blake”)Ja, Daniel Blake

Gatunek: dramat
Kraj produkcji:
Francja, Wielka Brytania
Reżyseria:
Ken Loach
Scenariusz:
Paul Laverty
Obsada:
Dave Johns, Hayley Squires, Sharon Percy

Zwycięzca tegorocznej Złotej Palmy na festiwalu w Cannes może nie plasuje się na szczycie mojej listy najlepszych filmów tego roku, ale na pewno wart jest poświęconego czasu. Ken Loach poprzez swojego tytułowego bohatera oraz jego przyjaciółkę Katie pokazuje walkę szarego obywatela z biurokracją. Absurdalne zawiłości bezdusznego systemu przełamywane są łagodzącym, brytyjskim humorem, który potrafi przybliżyć widza do opowiadanej historii. Z każdą minutą seansu więź między głównym bohaterem a oglądającym rozciąga się do tego stopnia, że chyba każdy z oglądających odnajdzie w sobie na końcu kawałek Daniela Blake’a.


14. „Moje córki krowy”Moje córki krowy

Gatunek: dramat, komedia
Kraj produkcji:
Polska
Reżyseria:
Kinga Dębska
Scenariusz:
Kinga Dębska
Obsada:
Agata Kulesza, Gabriela Muskała, Marian Dziędziel

Kolejny polski film w zestawieniu, którego prawdopodobnie nie trzeba przedstawiać szerszej publiczności, bo ilość osób, która wybrała ten tytuł podczas weekendu otwarcia osiągnęła pułap ponad 110 tys. widzów. Kinga Dębska niekonwencjonalnym sposobem na ogranie tematyki choroby zapewniła sobie uznanie publiczności na rozdaniu tegorocznych Orłów. Na pewno mogę się zaliczyć do grona tych osób, bo dałam się porwać skrajnym emocjom towarzyszącym filmowi oraz ciętym i dobrze rozpisanym dialogom. Tak pokrzepiającej atmosfery w filmach o ciężkiej tematyce chciałoby się oglądać na naszych ekranach więcej.


13. „Zjawa” („The Revenant”)Zjawa

Gatunek: dramat, przygodowy, western
Kraj produkcji:
USA
Reżyseria:
Alejandro González Iñárritu
Scenariusz:
Alejandro González Iñárritu, Mark L. Smith
Obsada:
Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson

Dla niektórych filmów znajdujących się w tym rankingu to zaszczyt znaleźć się na jednej liście z tak wielkimi nazwiskami i tytułami. Dla innych natomiast – m.in. dla „Zjawy” – niska pozycja może być nieco wstydliwa. O ile Iñárritu przypomniał o sobie w Hollywood świeżym i mocnym „Birdmanem”, tak w przypadku „Zjawy” ciężko mówić o narracji filmowej w podobnym tonie. Z reżysera, który nie boi się wsadzić kija w mrowisko nastąpił powrót do czasów Iñárritu pełnego patosu. Choć ta pretensjonalność może uderzać, to warto jednak zaznaczyć, że firmowe mastershoty Lubezkiego, przeszywająca surowość i doskonale zbudowany klimat to coś, co plasuje ten film wciąż w rankingu najlepszych. Nieważne, czy Leo musiał się czołgać po Oscara – dla takiego duetu jaki tworzą Lubezki&Iñárritu… było warto!


12. „Jestem mordercą”Jestem mordercą

Gatunek: thriller, psychologiczny
Kraj produkcji:
Polska
Reżyseria:
Maciej Pieprzyca
Scenariusz:
Maciej Pieprzyca
Obsada: Mirosław Haniszewski, Arkadiusz Jakubik, Agata Kulesza

Maciej Pieprzyca po 16 latach ponownie sięgnął po temat wampira z Zagłębia i formę dokumentalną tej historii przeniósł na pełnometrażowy film fabularny. „Jestem mordercą” to powierzchownie trzymający w napięciu thriller, ale za tą osłoną kryje się stopniowo rozwijane studium psychologiczne głównego bohatera – Janusza Jasińskiego. W tej filmowej obserwacji człowieka, który musi zmierzyć się z systemem, prawdą i własnym sumieniem nie da się ukryć mocnych inspiracji „Wodzirejem”. Pomimo tego, odmieniona wersja tego, co zaserwował w 1977 r. Falk, jest nieprzeciętną propozycją, którą zaoferowało polskie kino w tym roku. Na dodatek taką, która pokazuje PRL nie tylko z perspektywy narodowej, ale też oczami zwykłego obywatela.


11. „Nowy początek” („Arrival”)Nowy początek

Gatunek: thriller, sci-fi
Kraj produkcji:
USA
Reżyseria:
Denis Villeneuve
Scenariusz:
Eric Heisserer
Obsada: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker

Duszne i ciężkie formalnie „Sicario” zostało przez Denisa Villeneuve’a zamienione na nieco bardziej przystępną stylistykę science-fiction. Nowy film kanadyjskiego reżysera, z hasłami o przezwyciężającej wszystkie przeszkody sile miłości, można porównać bardziej do „Interstellar” niż serii o Obcym. Pozaziemskie istoty zostają tu jednak potraktowane epizodycznie, aby uwydatnić i przedstawić historię ekspertki lingwistyki – Louise Banks. To inteligentne kino sci-fi, oparte na znanych motywach kadrowych z „Sicario” i z klimatem Villeneuve’a, którego nie da się podrobić. Gdyby nie montaż scen finałowych, być może „Arrival” znalazłoby o kilka oczek wyżej w tym zestawieniu.

Strona:






Polecane artykuły

Testy

Poradniki

Tagi

 0   android   apple   ciekawostki   gaming   google   gry   internet   komputery   microsoft   mobilne   nauka   polska   samsung   smartfon   smartfony   tablet   technologia   telefony   windows 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies.