rozwiń filtry »

10

Tuż za Drogą Mleczną skrywały się setki nieznanych dotąd galaktyk

10.02.2016 10:41, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Naukowcy właśnie odkryli setki nieznanych galaktyk, które znajdują się zaledwie 250 milionów lat świetlnych od Ziemi, w sąsiedztwie naszej galaktyki. Dlaczego do tej pory ich nie zauważyliśmy? Problem stanowi nic innego, jak… Droga Mleczna.

Naukowcy z International Centre for Radio Astronomy Research ujawnili, że zgodnie z ich badaniami, tuż za Drogą Mleczną kryją się setki galaktyk. W sumie wyliczyli ich aż 883 i tylko część z nich zdołaliśmy poznać wcześniej.

Do tej pory wiedziano, że coś musi znajdować się w tym obszarze, ale nie wiedziano, co dokładnie. W pobliżu Drogi Mlecznej mogliśmy ujrzeć kilka najjaśniejszych galaktyk, ale jeszcze lepszą wskazówką było to, że tajemnicza siła grawitacyjna przyciągała naszą galaktykę w ich kierunku.

Astronomowie zdawali sobie sprawę z istnienia tej anomalii już od lat 70. XX w., a z czasem zaczęli nazywać ją Wielkim Atraktorem. Dlaczego ta olbrzymia gromada galaktyk pozostawała w ukryciu przez tak długi czas? Poniżej znajdziecie zdjęcie, które powinno wszystko wyjaśnić. Widać na nim Drogę Mleczną, która, jak się okazuje, dosłownie nas oślepia.

Droga MlecznaŚwiatło, które pochodzi z gromad galaktyk znajdujących się najbliżej nas jest maskowane przez światło pochodzące z Drogi Mlecznej. By ominąć tę przeszkodę, badacze wykorzystali teleskop radiowy oraz nowy odbiornik stworzony specjalnie w tym celu. Z pomocą tych urządzeń przyjrzeli się tak zwanej strefie unikania. Poniższy filmik pokazuje, co dokładnie udało im się znaleźć.

Z 883 galaktyk, które pojawiły się na ich mapie, jedna trzecia była dotąd kompletnie nieznana. Cóż, po raz kolejny okazuje się, że do odkrycia mamy jeszcze wiele tajemnic, a część z nich czeka na nas tuż za rogiem.

Źródło: Astronomical Journal