rozwiń filtry »

01

Teleskop Spitzera uchwycił prawdziwy kosmiczny 'portret rodzinny'

01.06.2019 12:07, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Zobaczcie najnowszą fotografię opublikowaną przez NASA.

Kosmiczny Teleskop Spitzera zaskoczył nas już niejednym przepięknym zdjęciem odległych zakątków kosmosu. Jego ostatnia fotografia wydaje się jednak być naprawdę wyjątkowa. Można zobaczyć na niej niesamowicie dużo. Na szczęście NASA postanowiła wyjaśnić, co dokładniej ta pokazuje.

Rzecz jasna nowe zdjęcie jest mozaiką stworzoną z wielu mnóstwa obrazów. Ogromna zielona chmura, zajmujaca na nim najwięcej miejsca, jest mgławicą, której pył i gaz z czasem zagęszcza się, tworząc kolejne gwiazdy i planety. Ta kiedyś była dużo większa. W jej obrębie znajduje się region o nazwie Cepheus C (leżący w gwiazdozbiorze Cefeusza). To właśnie tutaj powstaje sporo młodych gwiazd.SpitzerNieco na lewo od środka zdjęcia można zauważyć ogromną gwiazdę znaną jako V374 Ceph. Naukowcy podejrzewają, że ta otoczona jest pierścieniem skał, który tworzy stożkowate cienie po jej bokach.

Druga mgławica jest widoczna po prawej stronie fotografii. Nad nią zlokalizowana jest gromada gwiazd. Cepheus B, bo tak brzmi nazwa tej gromady, znajduje się kilka tysięcy lat świetlnych z dala od Słońca. Gwiazdy tej gromady są nieco starsze niż gwiazdy gromady Cepheus C – mają one od 4 do 5 milionów lat.SpitzerNASA żartobliwie nazywa omawiane zdjęcie portretem rodzinnym, ponieważ to pokazuje niemowlęta, rodziców, a także dziadków wśród regionów produkujących gwiazdy. W miarę upływu czasu starsze regiony, w których powstają gwiazdy, umierają, a nowe powstają z materii wyrzuconej przez umierające gwiazdy.

NASA opublikowała nawet wideo, w którym omówiła fotografię. Z pewnością warto je obejrzeć, zwłaszcza że nie trwa długo.

Kosmiczny Teleskop Spitzera pracuje już prawie od 16 lat, podczas gdy początkowo miał funkcjonować zaledwie przez 5. Cóż, dobrze, że wciąż mamy go do dyspozycji, czego nie można powiedzieć o Kosmicznym Teleskopie Keplera.

Źródło: NASA