rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

mar
19

Stworzono żywe komórki zawierające DNA... mamuta

19.03.2019 08:06, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Naukowcy poczynili ważny krok na drodze do wskrzeszenia zwierzęcia, które wymarło 10 tysięcy lat temu.

Mamuty już dawno zniknęły z powierzchni ziemi. Te wielkie zwierzęta wymarły pod koniec ostatniej epoki lodowcowej, czyli jakieś 10 tysięcy lat temu (poza skarłowaciałymi mamutami, które żyły na Wyspie Wrangla do około 2000 r. p.n.e.). Niemniej, naukowcy już od dawna zastanawiają się, czy można by je wskrzesić i od jakiegoś czasu pracują nad realizacją tej koncepcji. Do pełnego sukcesu im jeszcze daleko, ale są oni bliżej spełnienia swojego marzenia niż kiedykolwiek.

Być może pamiętacie, że 2010 roku na Syberii odnaleziono świetnie zachowane pozostałości mamuta, któremu nadano imię Yuka. Jakimś cudem, mimo że ten osobnik spoczywał pod lodem przez 28 tysięcy lat, naukowcy z Japonii zdołali niedawno… przywrócić do życia część jego materiału biologicznego.

Jak donosi CNN, 90-letni Akira Iritani, japoński biolog, który od dawna czeka na okazję do wskrzeszenia mamuta, był częścią dużego zespołu badawczego, który pobrał próbki biologiczne od Yuki w nadziei na wyciągnięcie ich z objęć śmierci.

„Odzyskaliśmy z pozostałości mniej uszkodzone struktury przypominające jądro i zwizualizowaliśmy ich dynamikę w żywych oocytach myszy po dokonaniu transferu jądrowego.”, czytamy w artykule naukowców, który został opublikowany w czasopiśmie Scientific Reports.

Mówiąc najprościej, badacze umieścili serca „uśpionych”, lecz uszkodzonych komórek mamuta, w żywych komórkach rozrodczych myszy. Wbrew wszystkim przeciwnościom po przeprowadzeniu eksperymentu jądra komórek zaczęły się „budzić”, przywracając do życia cząstkę wymarłego zwierzęcia.

Chociaż rezultat badań jest niezmiernie obiecujący, nadal daleko nam do rzeczywistego wskrzeszenia mamuta. Naukowcy muszą pokonać jeszcze wiele przeszkód, które stoją na ich drodze, zanim będą mogli tego dokonać. Przede wszystkim, dobrze by było odnaleźć jeszcze lepiej zachowane pozostałości mamuta, których DNA byłoby w mniejszym stopniu uszkodzone.

Ponadto, obecne techniki transferu jądrowego prawdopodobnie nie wystarczyłyby do sklonowania i wskrzeszenia mamutów. Obecne prace mogą zatem służyć jedynie jako podstawa przyszłych wysiłków w tym zakresie.

Źródło: Scientific Reports