rozwiń filtry »

17

Sonda TESS odkryła pierwszą planetę o rozmiarach Ziemi

17.04.2019 09:31, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

To wskazuje na to, że TESS będzie zdolna do wykrywania również innych małych planet.

Sonda NASA o nazwie TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), która została zaprojektowana w celu wyszukiwania planet pozasłonecznych metodą tranzytu, przebywa w przestrzeni kosmicznej i realizuje swoje zadanie już od roku. Ta dokonała już kilka ciekawych odkryć, o których dowiedzieliśmy się wcześniej. Teraz NASA podzieliła się najnowszym. Jest nim egzoplaneta o rozmiarach porównywalnych do Ziemi.

Wspomniana egzoplaneta jest dziesiątą odkrytą przez TESS planetą, której istnienie potwierdzono. Jest to jednak pierwsza zauważona przez nią planeta, która najprawdopodobniej pod względem rozmiarów przypomina Ziemię. Dokładniej mówiąc, jej średnica stanowi około 89% średnicy Ziemi. Mimo to raczej nie chcielibyście jej odwiedzić.

HD 21749c, bo tak brzmi nazwa egzoplanety, towarzyszy gwieździe, która jest o 30 procent lżejsza od Słońca. Te znajdują się jednak bardzo blisko siebie. HD 21749c potrzebuje zaledwie 6 dni na wykonanie pełnego okrążenia wokół gwiazdy. Oznacza to, że planeta jest najprawdopodobniej bardzo, bardzo gorąca. Temperatura na jej powierzchni może sięgać 427 stopni Celsjusza.

Omawiany układ znajdują się stosunkowo blisko Układu Słonecznego, bowiem dzielą go od nas 52 lata świetlne. Oznacza to, że prawdopodobnie możliwe będzie jeszcze dokładniejsze zbadania go.

HD 21749c nie jest światem, na którym powinniśmy spodziewać się występowania życia. Oznacza to, że musimy go poszukać go gdzie indziej. Mimo to nie można zaprzeczyć, że odkrycie każdej nowej planety spoza Układu Słonecznego jest interesującym wydarzeniem.

Źródło: NASA