rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

sty
12

Słońce kiedyś może się zamienić... w kryształową kulę

12.01.2019 11:48, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Naszą gwiazdę czeka naprawdę ciekawa przyszłość.

koniec swojego żywota nasze Słońce może stać się gigantycznym kryształem. Teraz fizycy mają obserwacyjne dowody wspierające tę teorię.

Naukowcy przewidzieli, że gdy białe karły stygną, te mogą w ramach fazy przejściowej krystalizować się, podobnie jak woda zamieniająca się w lód. Teraz, badacze z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Kanady dostarczyli dowodów potwierdzających to przypuszczenie, zebranych podczas obserwacji pobliskich gwiazd tego typu. Jest to szczególnie ważne dla całego rodzaju ludzkiego, ponieważ naukowcy wróżą, że nasze Słońce zostanie w odległej przyszłości białym karłem.

Białe karły są małymi, świecącymi niezbyt jasno, niesamowicie gęstymi gwiazdami. Powstają one, gdy gwiazdy takie jak Słońce wyczerpują swoje paliwo potrzebne im do przeprowadzania syntezy termojądrowej. Ich masy są porównywalne do masy naszego Słońca, ale rozmiary – jedynie do wielkości Ziemi. Składają się one z gęsto upakowanych zjonizowanych atomów, czyli będących w stanie plazmy (ich jądra atomowe i elektrony są oddzielone od siebie). Przez to, że zgodnie z zasadą Pauliego w danym rejonie dwa elektrony nie mogą być w tym samym stanie, czyli mieć tej samej energii oraz spinu, te muszą trzymać się z daleka od siebie, powodując występowanie ciśnienia, które sprawia, że gwiazda nie może się zapaść.

Chociaż w białych karłach mamy do czynienia z plazmą, naukowcy od dawna przewidują, że te ściśnięte atomy z czasem powinny się skrystalizować, począwszy od samego środka gwiazdy. Dotychczas dokonywano pośrednich obserwacji tego procesu, ale teraz badacze twierdzą, że udało im się go zobaczyć bezpośrednio. Opisali oni swoje odkrycia w czasopiśmie Nature.Biały karzełModele pokazują, że gdy białe karły krystalizują, te uwalniają ciepło, aby wejść w stan niższej energii. Podobnie jest w przypadku wody, gdy ta zamarza. To spowalnia proces schładzania się gwiazdy, co naukowcy mogą zaobserwować bezpośrednio, ponieważ z czasem ta zmienia swój kolor oraz jasność.

Zespół przeanalizował katalog 15 109 kandydatek na białe karły, które znajdują się w odległości do 326 lat świetlnych od Słońca. W ten sposób odnaleziono mnóstwo gwiazd, które odpowiadały różnym punktom na wykresie porównującym barwę obiektów do ich jasności. To dowód na to, że te gwiazdy są w różnych stadiach procesu podczas którego plazma zamienia się w kryształ.

Być może otrzymane dane można wyjaśnić w inny sposób. W końcu ich interpretacja jest mocno uzależniona od dotychczasowych komputerowych modeli. Tak czy siak, są one bardzo ekscytujące, zwłaszcza że sugerują, iż wiele białych karłów może być znacznie starszych niż naukowcy sądzili, a to dlatego, iż krystalizacja spowalnia proces ich starzenia się.

Pewnego dnia Słońce też może zamienić się w piękną kryształową kulę. Zanim to jednak nastąpi my dawno znikniemy z tego świata.

Źródło: Nature