rozwiń filtry »

30

Satelita TESS pomyślnie upolował 'gorącego Saturna'

30.03.2019 08:00, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Następca Kosmicznego Teleskopu Keplera dokonał kolejnego ważnego odkrycia.

Sonda NASA o nazwie TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), która została zaprojektowana w celu wyszukiwania planet pozasłonecznych metodą tranzytu, przebywa w przestrzeni już od kilku miesięcy, realizując swoje zadanie. Wygląda na to, iż jej naukowe instrumenty rzeczywiście są w pełni wykorzystywane. W nowym artykule badacze opisują kolejne poważne odkrycie dokonane przez TESS.

Tym odkryciem był obiekt o nazwie TOI 197.01. Naukowcy, którzy analizując dane zebrane przez TESS, jako pierwsi przekonali się o jego istnieniu, pierwotnie badali zjawisko tak zwanej pulsacji gwiazd (starquakes). Powodują je fale sejsmiczne, które rozchodzą się po gwiazdach, powodując zmianę ich jasności.

Gdy naukowcy przeszukiwali dane zebrane przez TESS w celu wykrycia przykładów trzęsień gwiazd, ci zauważyli wśród tych danych charakterystyczne dowody na to, że przed tarczą jednej z zaobserwowanych przez satelitę gwiazd przechodziła planeta. Po dokładnym przebadaniu zmian w jasności gwiazdy podczas tranzytu uczeni zdołali określić, z jaką planetą mieli do czynienia. Co ciekawe, na jej gwieździe występowało zjawisko pulsacji, a więc omawiana planeta była pierwszą zauważoną przez TESS, która krąży wokół tego typu ciała.

TOI 197.01 jest tak zwanym „gorącym Saturnem”, ponieważ rozmiarami przypomina Saturna, jednakże znajduje się dużo bliżej swojej macierzystej gwiazdy. Dlatego też okrąża on ją w ciągu 14 dni. Ze względu na krótki dystans dzielący dwa obiekty atmosfera egzoplanety musi mieć dodatkowo bardzo wysoką temperaturę.

TESS gromadzi ogromną ilość danych, które naukowcy mogą analizować. Dzięki nim będziemy odkrywać nowe kosmiczne obiekty nie tylko podczas misji satelity, ale również najprawdopodobniej długo po jej zakończeniu. Pierwotnie planowano, iż TESS będzie pracować przez dwa lata, jednakże ten czas zapewne zostanie wydłużony.

Źródło: arXiv