rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

wrz
24

Rodzina znanych ludzkich komórek macierzystych się powiększyła

24.09.2018 11:25, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Komórki poznane przez badaczy z Uniwersytetu Stanforda mogą stać się kluczowym elementem leczenia następstw urazów.

Możecie w to wierzyć lub nie, ale naukowcy wciąż odkrywają nowe formy komórek macierzystych. Ich najnowsze przykłady mogą zmienić to, w jaki sposób lekarze leczą wiele powszechnych skutków urazów. Zespół badawczy kierowany przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda odkrył komórkę macierzystą ludzkiego szkieletu, co pomogło grupie w stworzeniu „drzewa genealogicznego” komórek, które mogą regenerować tkankę kostną i chrzęstną.

Omawiane komórki można zarówno wyizolować z istniejących kości, albo wytworzyć je z wyspecjalizowanych komórek w tłuszczu. Są one na tyle przewidywalne (to jest – zawsze wytwarzają tkankę kostną), że lekarze nie musieliby martwić się nieoczekiwanymi rezultatami podczas używania ich w leczeniu.

Dokonanie odkrycia nie było prostą sprawą. Aby odnaleźć komórki macierzyste ludzkiego szkieletu, naukowcy nie mogli tak po prostu użyć sztuczek, które wykorzystali do wyizolowania ich odpowiednika u myszy. Badacze musieli porównać profile ekspresji genów myszy z profilami kilku rodzajów komórek ludzkich, które można znaleźć na rosnących końcach ludzkich kości. To pozwoliło grupie na znalezienie komórek posiadających podobne białka co komórki macierzyste szkieletu myszy, a to z kolei pozwoliło na znalezienie odpowiednich markerów na ludzkich komórkach.

Odkrycia powinny pomóc w zrozumieniu natury ludzkich kości, ale najmocniej badacze zainteresowani są praktycznym zastosowaniem komórek macierzystych. Z ich pomocą można by leczyć złamane kości w szybszym tempie, naprawiać chrząstki, a nawet hodować nowe kości do operacji rekonstrukcyjnych.

Źródło: ScienceNews