rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

sty
03

Poznano kolejną przyczynę wyginięcia dinozaurów

03.01.2017 10:41, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Do wyginięcia dinozaurów prawdopodobnie przyczyniło się wiele czynników - nie tylko uderzenie asteroidy czy inne kataklizmy. Teraz odkryto kolejny z nich - bardzo długi okres inkubacji jaj, który niekorzystnie wydłużał proces rozmnażania się tych ogromnych zwierząt.

Dlaczego dinozaury wyginęły? Zapewne nigdy nie będziemy w stanie poznać jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Teraz odkryto jednak kolejny czynnik, który poza ogromnym meteorytem czy wzmożoną aktywnością wulkanów mógł przyczynić się do zagłady tych gigantycznych zwierząt.

Okazuje się, że potrzeba było znacznie więcej czasu, aby potomstwo mogło wykluć się z jaj dinozaurów niż z jaj ich współczesnych latających krewnych, czyli ptaków. Zespół badaczy z różnych instytucji zbadał ząb zarodka pochodzącego z jaja o wielkości piłki do gry w piłkę nożną. To jajo zostało złożone przez hipakrozaura – kaczodziobego dinozaura, którego długość sięgała 9 metrów.

Dzięki dziennym znacznikom wzrostu zęba i związanych z nimi obliczeniami naukowcy odkryli, że młody dinozaur mógłby wykluć się z takiego jaja dopiero po sześciu miesiącach od złożenia. Prawdopodobne jest także, że im większe były jaja dinozaurów, tym dłuższy był czas inkubacji tych jaj. Dla porównania, pisklęta strusi opuszczają swoje skorupki zaledwie po 42 dniach, a pisklęta mniejszych ptaków – jeszcze szybciej.Linie dziennego wzrostu zębaDługi czas inkubacji jaj z pewnością był niekorzystny dla większości dinozaurów, gdy 65 milionów lat temu w Ziemię uderzyła asteroida bądź kometa. Dlatego że ich reprodukcja zajmowała bardzo dużo czasu, uzupełnienie braków w populacji, które powstały podczas tego wydarzenia, było niezwykle trudne. Niemniej, mniejsze dinozaury, które nie potrzebowały aż tyle czasu na rozmnażanie, przetrwały i doprowadziły do pojawienia się znanych nam dzisiaj ptaków.

Oczywiście, dinozaury wymarły nie tylko z powodu długiego okresu inkubacji jaj, ale także za sprawą wielu innych czynników. – „Te zwierzęta marnowały energię. Były duże i stałocieplne, a nawet najmniejsze z nich dojrzewały co najmniej rok.” – powiedział Gregory M. Erickson z Uniwersytetu Stanowego na Florydzie, jeden z badaczy. Cóż, wygląda na to, że dinozaury miały wyjątkowego pecha, który przyczynił się do ich powolnego upadku.

Źródło: New York Times