rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

mar
13

Pojawiła się nowa teoria dotycząca międzygwiezdnej asteroidy Oumuamua

13.03.2019 08:08, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Na szczęście ta teoria nie ma nic wspólnego z obcymi.

Jednym z najdziwniejszych astronomicznych wydarzeń ostatnich kilku lat było nagłe pojawienie się czegoś, co według naukowców jest pierwszym międzygwiezdnym obiektem, jaki kiedykolwiek został wykryty w Układzie Słonecznym. Skała kosmiczna przypominająca kształtem cygaro, znana jako Oumuamua, stanowiła zagwozdkę dla naukowców, którzy próbowali wyjaśnić, czym ta jest i skąd może pochodzić. W zasadzie, nadal znamy na jej temat więcej pytań niż odpowiedzi.

Początkowo badacze nie potrafili zdecydować się, czy Oumuamua jest asteroidą czy też kometą, a potem zaczęto prowadzić debatę nad tym, dlaczego obiekt przyspieszył, gdy okrążył Słońce i uciekł ponownie w przestrzeń międzygwiezdną. Druga kwestia nadal jest przedmiotem trwających badań. Jedna z teorii, która ją wyjaśnia, ma wkrótce zostać omówiona w pracy, która pojawi się w czasopiśmie Astrophysical Journal Letters.

Niektórzy astronomowie sugerowali, że obiekt w rzeczywistości jest statkiem pozaziemskim, bądź jego częścią, a także, iż jego dziwne zachowanie można wytłumaczyć faktem, że jest on wyposażony w jakiś napęd. W nowej wspomnianej pracy badacze nie próbują zapuszczać się na równie grząskie terytorium, a zamiast tego malują Słońce jako winowajcę.

W artykule studenci z Uniwersytetu Yale’a oraz Caltechu proponują, że Oumuamua przyspieszyła ze względu na działanie promieni słonecznych na jedną z jej stron. Zdaniem badaczy możliwe jest, iż światło wystarczyło, aby na jej powierzchni powstał strumień pary wodnej, istniejący dopóki obiekt był w miarę bliskim zasięgu Słońca. Ten ciągły strumień mógł dosłownie popchnąć Oumuamuę, zwiększając jej prędkość.

W tej chwili nikt nie jest w stanie powiedzieć, czy ta teoria rzeczywiście jest prawdziwa. Obiekt nagle pojawił się w Układzie Słonecznym i równie nagle zniknął, co dało naukowcom bardzo mało czasu na poszukiwanie wskazówek, które wyjaśniłyby jego zachowanie. Niemniej, wydaje się ona dużo wiarygodniejsza niż teoria o statku obcych.

Źródło:  Astrophysical Journal Letters