rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

sty
22

Planeta X wcale nie musi istnieć - pojawiły się na to nowe dowody

22.01.2019 11:38, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Okazuje się, że dziwaczne zachowanie obiektów w Pasie Kuipera można wyjaśnić nie tylko istnieniem Planety X.

Nieodnaleziona jeszcze przez nas tajemnicza planeta może czaić się na skraju Układu Słonecznego, chyba że… ta wcale nie istnieje. Póki co naukowcy nie są w tej kwestii zgodni. Niestety, nie wygląda na to, abyśmy zbliżali się do rozwiązania zagadki.

W nowym artykule opublikowanym w czasopiśmie Astronomical Journal astronomowie z wielu uniwersytetów zaproponowali alternatywne wyjaśnienie dziwacznego zachowania odległych obiektów położonych w Układzie Słonecznych, na które zdawało się wpływać przyciąganie grawitacyjne nie dostrzeżonej przez nikogo planety. Przez dziwaczne zachowanie rozumiemy nietypowo ukształtowane orbity wspomnianych ciał.

Hipoteza o istnieniu tak zwanej Planety X pojawiła się, gdy badacze zauważyli, że orbity niektórych obiektów położonych w Pasie Kuipera były zniekształcone. Te nie wyglądałyby tak, gdyby nie wpływało na nie coś dużego.  Tak więc, wskazano na istnienie planety, której nikt nie widział. Inni naukowcy postanowili poszukać alternatywnego wyjaśnienia.

„Chcieliśmy sprawdzić, czy istnieje inne, mniej spektakularne, bardziej naturalne wyjaśnienie stojące za nietypowym kształtem orbit dostrzeganym w przypadku niektórych obiektów.”, powiedział Antranik Sefilian, jeden z autorów nowego artykułu. „Pomyśleliśmy, że zamiast stawiać na istnienie dziewiątej planety i potem martwić się o kwestię jej powstania i dziwnej orbity, dlaczego nie uwzględnić by po prostu grawitacji małych obiektów tworzących dysk położony za Neptunem, a następnie zobaczyć, co nam to da?”Planeta X

Zamiast tworzyć model bazujący na jednej, dużej planecie oddziałującej grawitacyjnie na mniejsze obiekty, badacze obliczyli grawitacyjny wpływ znacznie mniejszych, jednakże występujących powszechnie, rozrzuconych po całym obszarze obiektów. Okazało się, że wspólne przyciąganie grawitacyjne generowane przez te ciała mogło wywrzeć na innych obiektach ten sam efekt, co duża pojedyncza planeta. To wyjaśnienie wydaje się być nawet bardziej prawdopodobne.

Jeżeli dysk małych obiektów jest odpowiedzialny za dziwne zachowanie niektórych odległych obiektów w naszym układzie, trudno byłoby to potwierdzić z naszej perspektywy, ponieważ obserwujemy wszystko od środka. Być może kiedyś będziemy dysponować pojazdami, które udostępnią nam nowy punkt widzenia. Model badaczy wskazuje jednak na to, że Pas Kuipera może być większy niż sądziliśmy.

„Problem polega na tym, że obserwujemy dysk z wnętrza systemu. Dlatego niemożliwe jest, abyśmy od razu wszystko w nim dostrzegli. Chociaż nie mamy bezpośrednich dowodów obserwacyjnych potwierdzających nasze wnioski, nie mamy ich także dla Planety X, dlatego też badamy inne możliwości.”

Źródło: Astronomical Journal