rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

maj
17

Okazuje się, że pluskwy są tak stare jak dinozaury

17.05.2019 11:40, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Pluskwy istnieją na naszej planecie dużo, dużo dłużej niż myślano.

Wygląda na to, że pluskwy irytują organizmy żyjące na Ziemi od bardzo, bardzo dawna. Badania, których wyniki opublikowano w czasopiśmie Current Biology pokazały, że te owady mają niemalże 100 milionów lat. Oznacza to, że są one prawie dwa razy starsze od nietoperzy, które jeszcze niedawno uznawano za pierwszych nosicieli pluskw.

Chociaż pluskwy żyły na naszej planecie w tym samym czasie co Tyrannosaurus Rex, istnieje mało prawdopodobieństwo, że żywiły się one krwią tych gadów. Jest tak, ponieważ pluskwy żerują na zwierzętach, które prowadzą bardziej stacjonarny tryb życia – tworzą gniazda czy nory. Dinozaury, które były zwierzętami wędrującymi, nigdy takiego trybu życia nie przyjęły.

Zespół naukowców, który pracował nad tymi badaniami, nie ma obecnie pewności, na kim pluskwy przez miliony lat żerowały, ale odkrył on, że te owady nie ewoluowały wraz z przodkami ludzi – nie koewoluowały. Cóż, ewolucyjna historia pluskiew jest bardziej złożona niż dotychczas sądzono.

W ramach badań zauważono również, że różni żywiciele pluskiew w postaci nietoperzy i ptaków ewoluowały od „nieznanych żywicieli przodków”, które pluskwy nękały dawno, dawno temu. Dodatkowo, badania ujawniły, że podczas gdy niektóre pluskwy wyspecjalizowały się do żerowania na konkretnych zwierzętach – takie jak Cimex adjunctus, które mogą przetrwać żywiąc się krwią wszystkich ssaków, ale potrzebują krwi nietoperzy do rozmnażania – inne nadal pozostają niewyspecjalizowane i posiadają zdolność do manewrowania między żywicielami.

Jak widać, ciągle dowiadujemy się nowych rzeczy na temat przeszłości naszej planety i żyjących na niej zwierząt. Ciekawe, jakie tajemnice jeszcze na nas czekają.

Źródło: Current Biology