rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

kwi
21

Odnaleziono kolejną egzoplanetę, na której potencjalnie mogłoby występować życie

21.04.2017 08:04, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

LHS 1140b to planeta, która krąży 40 lat świetlnych z dala od Ziemi, wokół małej gwiazdy. Być może na jej powierzchni występują warunki, które sprzyjałyby występowaniu organizmów żywych.

Naukowcy znajdują planety, na których potencjalnie mogłoby występować życie, zaskakująco często. Właściwie, niedawno odkryli kolejną, która może być bardziej kusząca niż większość. Jest nią LHS 1140b – skalista planeta krążąca w ekosferze maleńkiej gwiazdy znajdującej się 40 lat świetlnych z dala od Ziemi.

Nie jest to pierwsza tego typu planeta, którą odnaleziono stosunkowo niedaleko. Niemniej, ta jest idealnym kandydatem do badań – dlatego, że przechodzi przed tarczą swojej gwiazdy, astronomowie mogą szukać wody i tlenu w jej atmosferze, obserwując, jak przefiltrowuje światło pochodzące z owej gwiazdy. Sama gwiazda nie emituje wielkich ilości wysokoenergetycznego promieniowania, a więc szanse, że na krążącej wokół niej planecie występuje życie są większa, niż w przypadku planet z układu TRAPPIST-1.

LHS 1140b odkryto w ramach Projektu MEarth-South, dysponującego ośmioma zdalnie sterowanymi teleskopami Ritcheya-Chrétiena o średnicy zwierciadeł 40 cm, umieszczonymi w Obserwatorium Freda Lawrence’a Whipple’a na górze Mount Hopkins w Arizonie. Każdy z tych teleskopów został wyposażony w kamery wrażliwe na światło czerwone i bliskie podczerwieni.

Dlaczego naukowcy nie badają atmosfery planety już teraz? Cóż, technologia po prostu nie jest do tego gotowa. Z pomocą Teleskopu Kosmicznego Jamesa Webba, który ma zostać wystrzelony w przestrzeń kosmiczną w 2018 roku, czy Gigantycznego Teleskopu Magellana, który ma zostać ukończony w 2022 roku, można by przyjrzeć się jej dokładniej. Nie gwarantuje to jednak, że badacze znajdą oznaki sugerujące, że atmosfera LHS 1140b jest przyjazna dla życia, ale te wątpliwości wcześniej czy później zostaną rozwiane.

Źródło: Nature