rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

kwi
01

Odkryto pierwszą gwiazdę, której atmosfera składa się niemal wyłącznie z tlenu

01.04.2016 09:50, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Międzynarodowy zespół naukowców dokonał odkrycia, które ma ogromny wpływ na nasze pojęcie na temat śmierci gwiazd. Oto biały karzeł, który w swojej atmosferze nie zawiera wodoru, czy helu, a tlen.

Naukowcy dostrzegli rodzaj ciała niebieskiego, które do tej pory istniało jedynie hipotetycznie – gwiazdę, a dokładniej białego karła, który żyje tak długo, że jego zewnętrzna warstwa składa się niemal wyłącznie z tlenu.

By odnaleźć tę unikatową gwiazdę, międzynarodowy zespół naukowców przeanalizował dane zebrane w wyniku jednego z największych przeglądów nieba w historii astronomii - Sloan Digital Sky Survey. W ramach tego projektu ciała niebieskie badane są spektroskopowo, w celu określenia ich składu chemicznego. W ten sposób dowiedziano się, że pewien biały karzeł o nazwie SDSS J124043.01+671034.68 nie zawierał w swojej atmosferze ani wodoru, ani tlenu – zamiast tego otoczony był niemalże czystym tlenem.

Nikt nie oczekiwał, że gwiazda o masie porównywalnej do masy naszego Słońca będzie miała takie właściwości. Odkrycie jest tak zaskakujące, ponieważ zaburza nasze pojęcie na temat śmierci gwiazd. Zazwyczaj, gdy gwiazda wyczerpie swoje paliwo, zaczyna się zapadać. Wtedy staje się coraz gęstsza, ogrzewa się, a jej zewnętrzne warstwy rozszerzają się, zwiększając jej wielkość 100-krotnie. W końcu gwiazda utraci te zewnętrzne warstwy i stanie się białym karłem.

Wraz z warstwami gwiazda traci większość wodoru i helu, ale część z nich pozostaje w atmosferze białego karła. Wodór i hel unoszą się nad powierzchnią gwiazdy, ponieważ są stosunkowo lekki. Cięższe pierwiastki, takie jak tlen i węgiel, pozostają poniżej.

W tym przypadku jednak zaskakujący jest fakt, że w atmosferze białego karła nie dostrzeżono wodoru i helu. Oznacza to, że z jakiegoś powodu, może w wyniku nietypowego wydarzenia, musiały zniknąć, co uczyniło tlen najlżejszym pierwiastkiem w atmosferze gwiazdy.

Naukowcy nie są pewni o jakim wydarzeniu możemy tu mówić, gdyż dotąd nigdy nie zaobserwowano niczego podobnego. Być może było nim połączenie gwiazd z układu podwójnego, bądź puls termiczny, który spowodował wyrzucenie materii. Teraz badacze skupią się na rozwiązaniu zagadki.

Źródło: Popular Mechanics