rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

wrz
23

Odkryto, co stoi za intensywnym blaskiem ogromnych kosmicznych baniek

23.09.2016 10:57, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Pierwszą bańkę Lyman-alfa, która jest rodzajem niezwykle jasnego obiektu astronomicznego, odkryto w 2000 roku. Od tego czasu badacze próbowali poznać tajemnicę intensywnego blasku tych ciał i wygląda na to, że wreszcie odnieśli sukces.

Zespół naukowców nareszcie zdołał poznać sekret stojący za bańkami Lyman-alfa i ich intensywnym blaskiem. Te ogromne chmury wodoru stanowiły zagwozdkę dla astronomów od momentu, w którym dowiedziano się o ich istnieniu. Pewien badacz – Charles Steidel, odkrył Bańkę Lyman-alpha 1 (której nazwa brzmi właśnie tak, ponieważ to pierwszy zauważony obiekt tego typu) w 2000 roku.

By dokładnie przyjrzeć się masywnej bańce, zespół, któremu przewodził Jim Geach – astrofizyk z Uniwersytetu w Hertfordshire w Wielkiej Brytanii, wykorzystał największy na świecie interferometr radiowy - Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), znajdujący się na płaskowyżu Chajnantor w Chilijskich Andach, a także należący do ESO zespół czterech teleskopów optycznych o nazwie Very Large Telescope (VLT). Dzięki nim dowiedziano się, że Bańka Lyman-alpha 1, której rozmiar trzykrotnie przekracza wielkość Drogi Mlecznej, posiada dwie większe galaktyki w swoim jądrze. Co więcej, obserwacje przeprowadzone za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a oraz Obserwatorium Kecka na Hawajach wykazały, że te galaktyki są otoczone mniejszymi galaktykami.

Najważniejsze jest jednak to, że w dwóch większych galaktykach miejsce mają narodziny jednej gwiazdy za drugą, a dzięki materiałowi pochodzącemu z mniejszych galaktyk, gwiazdy powstają tam 100 razy częściej niż w obrębie Drogi Mlecznej. Bańka świeci tak jasno za sprawą światła ultrafioletowego uwalnianego podczas formowania się tych wszystkich obiektów.

Bańka Lyman-alpha 1 znajduje się aż 11,5 miliarda lat świetlnych z dala od naszej planety. Dlatego zespół wierzy, że to co widzimy, to początkowe etapy powstawania gigantycznej eliptycznej galaktyki – dwie galaktyki znajdujące się w centrum obiektu mają się połączyć, tworząc serce gromady. Teraz astronomowie uważają, że największe galaktyki we Wszechświecie formują się w obrębie ogromnych baniek, takich jak Bańka Lyman-alpha 1.

Źródło: Arxiv