rozwiń filtry »

20

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda tworzą paliwo wodorowe z wody morskiej

20.03.2019 09:00, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Z pomocą elektrolizy wody można by wytwarzać paliwo będące alternatywą dla paliw kopalnych - wodór. Problem w tym, że dotychczas do elektrolizy można było używać tylko wody oczyszczonej. Teraz opracowano rozwiązanie tego problemu.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Stanforda opracował sposób na to, aby wydajnie wytwarzać paliwo wodorowe z wody morskiej. Odkrycie to mogłoby uczynić oceany gigantycznymi świata, ponieważ pokonuje ono potężną przeszkodę, z jaką dotychczas badacze mieli do czynienia podczas rozszczepiania wody.

Naukowcy postrzegają elektrolizę wody, czyli proces dzielenia jej cząsteczek na wodór i tlen, jako obiecujące nowe źródło energii odnawialnej. Jej wadą jest jednak to, że można ją przeprowadzać tylko z użyciem wody oczyszczonej. Woda morska powoduje korozję układu rozszczepiającego.

Niestety, oczyszczona woda jest rzadkim zasobem. Z tego powodu profesor chemii z Uniwersytetu Stanforda – Hongjie Dai – wraz ze swoim zespołem podjął się próby odkrycia sposobu na powstrzymanie słonej wody przed niszczeniem sprzętu do elektrolizy.

Zespół nałożył warstwę wodorotlenku niklu i żelaza oraz siarczku niklu na rdzeń z pianki niklowej, zasadniczo tworząc barierę, która spowolniłaby rozpad metalu znajdującego się pod spodem. Działając jako przewodnik, pianka niklowa przenosi energię ze źródła energii, a wodorotlenek niklu i żelaza wywołuje elektrolizę. Co dzieje się bez powłoki niklowej? Urządzenie rozszczepiające wodę wytrzymuje około 12 godzin pracy, za sprawą korozji wywołanej przez wodę morską. Dzięki warstwie niklu urządzenie może działać natomiast przez ponad tysiąc godzin.

Musi minąć sporo czasu, zanim rzeczywiście będziemy wykorzystywać wodę oceaniczną jako nowe źródło energii odnawialnej. Nowa technologia musi przede wszystkim zostać przetestowana poza laboratoriami Uniwersytetu Stanforda, a to przecież dopiero początek jej drogi. Naukowcy mają jednak nadzieję, iż utoruje ona drogę do zwiększonego zużycia paliwa wodorowego.

Źródło: Uniwersytet Stanforda