rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

kwi
01

Naukowcy wierzą, że odkryli "antywspomnienia"

01.04.2016 10:51, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Okazuje się, że na aktywność naszego mózgu wpływ może być neurologiczny odpowiednik antymaterii. Są nim tak zwane "antywspomnienia", które kontrolują neurony generujące pamięć.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Oxfordzkiego wierzy, że dokonał niezwykłego odkrycia. Jak się okazuje, odkryciem tym ma być neurologiczny odpowiednik antymaterii. Tak jak antymateria jest odbiciem lustrzanym cząstek elementarnych, tak „antywspomnienia” to dziwaczne wersje naszych wspomnień.

Wspomnienia to w zasadzie elektryczne połączenia między neuronami. Gdy zapisujemy nowe wspomnienie, połączenie między układem neuronów się wzmacnia. Jednak gdyby był to jedyny mechanizm odgrywający rolę z zapamiętywaniu wydarzeń, i nie tylko ich, rozwój nowych wspomnień w końcu doprowadziłby do nadmiernej aktywności mózgowej, która mogłaby przyczynić się między innymi do wystąpienia chorób psychicznych. Jak twierdzi zespół z Oxfordu, inny proces musi ten mechanizm kontrolować, a według badaczy tym procesem może być działalność „antywspomnień”.

„Antywspomnienia” są połączeniami nerwowymi, które generują odwrotny wzór impulsów elektrycznych w stosunku do neuronów tworzących rzeczywistą pamięć. To wszystko nie ma wpływu na fizyczne połączenia między tymi neuronami – zamiast tego wycisza aktywność elektryczną, które generują.

Obecnie badacze opierają swoją teorię na dowodach pozyskanych podczas eksperymentów z udziałem myszy oraz na modelach komputerowych, ale opracowali również sprytny sposób na przetestowanie jej na ludziach.

Na początku poproszono kilka osób o wykonanie zadania, które stworzyło nowe wspomnienie. Gdy przeskanowano mózg za pomocą tomografii komputerowej kilaka godzin po nauce nie znaleziono żadnego śladu wspomnienia – musiało zostać wyciszone przez „antywspomnienie”. Gdy obszar w mózgu, w którym wspomnienie powinno się utworzyć poddano działaniu przepływu prądu elektrycznego, zablokowano działanie inhibitora, odkrywając omawiane wspomnienie. Wszystko zostało zaprezentowane na poniższym diagramie – pomarańczowe linie reprezentują połączenie tworzące wspomnienie, a szare – działanie „antywspomnień”.

AntywspomnieniaChociaż są to jedynie wstępne wyniki, mogą zrewolucjonizować dziedzinę neurologii. Uważa się, że kilka zaburzeń psychicznych, takich jak schizofrenia czy autyzm, ma związek z asymetryczną aktywnością elektryczną w mózgu. To odkrycie może otworzyć nowe możliwości w zakresie przeprowadzanych nad nimi badań oraz leczenia.

Źródło: Phys.org