rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

sty
09

Naukowcy chcą stworzyć pikantne pomidory

09.01.2019 10:37, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Z czasem kapsaicyna może stać się częścią składu pomidorów.

Pomidory są świetnym dodatkiem do kanapek czy burgerów oraz podstawowym składnikiem wielu sosów. Większość osób żyjących na świecie zna ich smak – są lekko kwaśne oraz słodkawe. A czy wyobrażaliście sobie co by było gdyby pomidory były pikantne? Być może kiedyś będziecie mogli spróbować pomidorów o takim smaku. Naukowcy specjalizujący się w genetyce chcieliby je bowiem stworzyć.

W nowym artykule opublikowanym w czasopiśmie Trends in Plant Science naukowcy sugerują, że poprzez przeprowadzenie badań nad DNA papryczką chilli, która jest kuzynką pomidora, można by nadać drugiemu warzywu ostrości. Jeśli udałoby się zmienić pomidory tak, aby te wytwarzały kapsaicynoidy – związki, które powodują pieczenie w naszych ustach podczas jedzenia czegoś pikantnego – bylibyśmy w stanie masowo produkować kapsaicynę do różnych celów komercyjnych.

Kapsaicyna ma wiele zastosowań, które wykraczają daleko poza nadawanie ostrości naszym daniom. Związek ten wykorzystywany jest obecnie podczas badań farmaceutycznych, gdzie pokazuje potencjał w procesie leczenia uszkodzeń nerwów i związanego z nimi bólu. Ponadto, używa się go do produkcji gazu pieprzowego oraz środków odstraszających szkodniki. Dzięki zmodyfikowanym genetycznie pikantnym pomidorom szybkie wytwarzanie dużych ilości kapsaicyny byłoby łatwiejsze i tańsze.

Oczywiście, zmodyfikowanie pomidorów tak, aby te w sposób naturalny wytwarzały kapsaicynę, będzie wyzwaniem. Naukowcy będą potrzebowali prawdopodobnie sporo czasu, zanim dojdą do tego, które geny bezpośrednio odpowiadają za jej produkcję. Niemniej, ci już pracują nad realizacją swojego celu, a więc pikantne pomidory są raczej tylko kwestią czasu.

Źródło: Trends in Plant Science