rozwiń filtry »

27

NASA zwizualizowała na 360-stopniowym filmie centrum naszej galaktyki

27.03.2019 09:00, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Zobaczcie, jak serce Drogi Mlecznej wygląda z perspektywy położonej w nim supermasywnej czarnej dziury.

Dzięki nowej, 360-stopniowej wizualizacji stworzonej przez NASA i opublikowanej w serwisie YouTube możemy na własne oczy zobaczyć, jak wygląda chaotyczne serce naszej galaktyki, i to z perspektywy supermasywnej czarnej dziury, które je zajmuje – Sagittarius A*. Wideo powstało przy użyciu symulacji komputerowych oraz danych zebranych przez Teleskopu Kosmicznego Chandra.

Sagittarius A* jest gigantyczną czarną dziurą. Jej masa odpowiada masie aż czterech milionów Słońc. Generuje ona zatem potężną siłę grawitacyjną, potrafiącą rozerwać całe gwiazdy. Naukowcom zależy na dokładnym poznawaniu tego typu obiektów i tego, w jaki sposób wchodzą one w interakcje z materią wokół nich, ponieważ w ten sposób odkrywają oni kolejne tajemnice galaktyk oraz dowiadują się coraz więcej na temat procesu ich powstawania.

Za sprawą nowego filmu NASA mamy szansę na to, aby przyjrzeć się dynamicznemu otoczeniu supermasywnej czarnej dziury, w którym nie brakuje ogromnych gwiazd oraz chmur kosmicznego gazu. Niebieskie odcienie barw reprezentują na wideo emitowane przez chmury gorącego gazu promieniowanie rentgenowskie, podczas gdy czerwone oznaczają bardzo gęste kłęby chłodniejszego gazu.

Gdy gaz zbliża się do czarnej dziury, zaczyna tworzyć spirale i przemieszczać się coraz szybciej i szybciej, co widać na materiale. W filmie można zaobserwować również kolizję kosmicznych gazów z materiałem wydmuchiwanym z ogromnych gwiezdnych ciał otaczających widza. Rezultatem kolizji jest błysk promieni rentgenowskich, który szybko znika w miarę schładzania się gazu. Dalej można zauważyć również zderzenia gwiezdnych wiatrów, w ramach których także powstają promienie rentgenowskie.

Ostatnia część filmu pokazuje, co stałoby się, gdyby w pobliżu czarnej dziury doszłoby do wybuchu gazu. Wtedy wyrzucony gaz zderzyłby się z materią wypływającą z czarnej dziury w formie wiatru, wypychając tę materię do tyłu i prowadząc do emisji dużych ilości promieni rentgenowskich. Po wybuchu wszystko wraca do normy, a promienie znikają.

Oczywiście omawiane wideo najlepiej obejrzeć, korzystając z gogli VR. Można je jednak zobaczyć również bez nich, obracając widok z pomocą strzałek widocznych na ekranie.

Źródło: NASA