rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

luty
27

NASA testuje model cichego naddźwiękowego samolotu w tunelu aerodynamicznym

27.02.2017 10:22, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

W zeszłym roku NASA zleciła firmie Lockheed Martin zadanie zaprojektowania cichego samolotu naddźwiękowego. Wygląda na to, że przedsiębiorstwo to zadanie powoli realizuje - model pojazdu jest już bowiem testowany w tunelu aerodynamicznym.

Wygląda na to, że prace nad cichym samolotem naddźwiękowym dla NASA idą pełną parą. Od niedawna, agencja oraz firma Lockheed Martin testują niewielki model tego pojazdu w tunelu aerodynamicznym. W ramach prób nowy samolot z serii X zostanie poddany działaniu wiatru, którego prędkość wyniesie nawet 1500 kilometrów na godzinę – wszystko po to, aby ocenić jego aerodynamikę oraz sprawność układu napędowego.

Testy powinny potrwać aż do połowy 2017 roku. To, czy po ich zakończeniu prace nad samolotem będą kontynuowane, czy też nie, będzie zależeć od tego, czy NASA otrzyma fundusze na dalszą realizację projektu. Jeżeli agencja otrzyma te pieniądze, jej następnym celem będzie uczynienie naddźwiękowego pojazdu gotowym do lotu w 2020 roku.

Przypomnijmy, że nowa seria naddźwiękowych samolotów NASA ma być pierwszym krokiem w kierunku wskrzeszenia marzeń o naddźwiękowej podróży, które umarły wraz z wycofaniem Concorde’ów. Agencja od lat pracuje na odnalezieniem zastępstwa dla tych nieekonomicznych i niezwykle głośnych maszyn, które nie latają już od 2003 roku.

NASA zdecydowała, że zadanie zaprojektowania nowego, cichego naddźwiękowego samolotu przekaże zespołowi z koncernu Lockheed Martin i to właśnie z tą firmą zawarła kontrakt.

Samolot NASA ma być następnym z serii X, a równocześnie będzie to pierwsza maszyna korzystająca z technologii o nazwie Quiet Supersonic Technology (QueSST), która ma uczynić ją niezwykle cichą. Projektanci z Lockheed Martin otrzymali od NASA 20 milionów dolarów w nadziei, że do 2017 roku stworzą koncepcję samolotu, a pierwsza działająca maszyna zostanie zbudowana już jesienią 2019 roku.NASARozmiary nowego samolotu będą o połowę mniejsze niż samolotów komercyjnych. Co więcej, będą miały miejsce tylko dla jednego pilota – dlatego maszyna widoczna na obrazku jest taka niewielka. NASA pragnie, by samoloty latały z prędkością 1770 kilometrów na godzinę – niemal dwukrotnie szybciej w stosunku do maszyn wykorzystywanych przez linie powietrzne, a także by były całkowicie niesłyszalne, podczas gdy będą poruszać się na wysokości 12 tysięcy metrów.

Oczywiście, NASA nie od dzisiaj próbuje stworzyć nowego Concorde’a i dlatego pracowała nad niejednym ambitnym projektem. Miejmy nadzieję, że samolot korzystający z QueSST będzie tym, który nareszcie oderwie się od ziemi.

Źródło: NASA






Polecane artykuły

Testy

Poradniki

Tagi

 android   apple   ciekawostki   gaming   google   gry   internet   komputery   kosmos   microsoft   mobilne   nauka   polska   samsung   smartfon   smartfony   tablet   technologia   telefony   windows 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies.