rozwiń filtry »

16

NASA bliska rozwiązania zagadki ‘brakującej’ materii Wszechświata

16.02.2019 11:32, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Obserwacje przeprowadzone z pomocą Kosmicznego Teleskopu Chandra pozwoliły na uchylenie rąbka tajemnicy. Teraz trzeba przeprowadzić kolejne badania, które umożliwią potwierdzenie odkryć.

Chociaż przez lata dowiedzieliśmy się wiele na temat Wszechświata, czyli miejsca, które nazywamy domem, naukowcy ciągle zadają sobie wiele nowych pytań związanych z jego nieodkrytymi tajemnicami. Jedna z tych tajemnic dotyczy łącznej masy wszystkiego co we Wszechświecie się znajduje. W tej kwestii jedna rzecz się po prostu nie zgadza.

Mówiąc najprościej, obliczenia związane z ilością masy, która została wystrzelona w kosmos po Wielkim Wybuchu, sugerują, że we Wszechświecie znajduje się więcej materii niż może się wydawać. Części z niej z jakiegoś powodu nie jesteśmy w stanie dostrzec. Dlaczego? NASA stara się znaleźć odpowiedź na to pytanie, z pomocą Kosmicznego Teleskopu Chandra.

Jak NASA wyjaśnia w nowym poście umieszczonym na swojej stronie internetowej, „zaginiona” materia mogła zgromadzić się w formie ogromnych pasm gazów, które rozciągają się w przestrzeni międzygalaktycznej. Nigdy nie byliśmy i nie będziemy w stanie dostrzec ich z pomocą teleskopów prowadzących obserwacje w zakresie światła widzialnego, ale wygląda na to, że Kosmiczny Teleskop Chandra powoli zaczyna rozwiązywać ich zagadkę. W czasopiśmie Astrophysical Journal pojawiła się już nawet praca naukowa poruszająca ten temat.

Jeżeli brakująca masa Wszechświata zostanie wyjaśniona wstęgami gazy skrywającymi się w przestrzeni międzygalaktycznej, naukowcy uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, które dotyczą początków Wszechświata.NASANiedawno, Kosmiczny Teleskop Chandra, prowadzący obserwacje w zakresie fal rentgenowskich, został wykorzystany do zbadania czegoś, co zdaniem naukowców jest dowodem na istnienie omawianych gazowych pasm, zlokalizowanych blisko odległego kwazara. Badając określone długości fal, aby wyizolować promieniowanie pochodzące z gazu i osłabić przytłaczającą energię samego kwazara, naukowcom podobno udało się dostrzec 17 możliwych pasm gazu leżących między Ziemią, a owym kwazarem, położonym około 3,5 miliarda lat świetlnych stąd.

„Byliśmy podekscytowani faktem, że udało nam się wyśledzić część z tej brakującej materii.”, powiedział jeden z autorów wspomnianej pracy naukowej, Randal Smith. „W przyszłości możemy zastosować tę samą metodę w przypadku innych kwazarów, aby potwierdzić, że wieloletnia tajemnica w końcu została rozwiązana.”

Źródło: NASA