rozwiń filtry »

03

Na skraju Układu Słonecznego odkryto nowy obiekt

03.10.2018 13:02, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Czy jest on słynną Planetą X?

Jak twierdzą astronomowie, w Układzie Słonecznym, daleko za orbitami Neptuna i Plutona, znajduje się nieodkryta dotąd planeta. Istnienie tej hipotetycznej Planety X po raz pierwszy zasugerowano w 2016 roku, w oparciu o kształt orbit innych odległych obiektów z Układu Słonecznego. Naukowcy mieli postawy, by sądzić, że na ten kształt wpływa tajemniczy obiekt o dużej masie, a dokładniej mówiąc – jego grawitacja.

Teraz badacze donoszą o dokonaniu odkrycia, które dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwa istnienia Planety X. Naukowcy dostrzegli bowiem nową odległą planetę karłowatą, która krąży wokół Słońca jeszcze dalej niż Pluton.  Nadano jej przydomek „The Goblin” – ze względu na to, że odkryto ją blisko Halloween.GoblinGoblin, oficjalnie znany jako 2015 TG38, znajduje się dwa ponad razy dalej od Słońca niż Pluton - nawet gdy ten znajduje się w najbliższej Słońcu części swojej orbity. Najbardziej interesujący na jego temat jest jednak fakt, że jego orbita jest bardzo wydłużona, przez co w jednym z kierunków obiekt oddala się od Słońca na ekstremalne dystanse. Goblin potrafi znaleźć się nawet 70 razy dalej od Słońca niż Pluton.GoblinTo wydłużenie orbity Goblina jest dowodem na istnienie Planety X, na który naukowcy czekali. Zwykle obiekty w Układzie Słonecznym mają niemalże okrągłe orbity. Oznacza to, że jeśli jakaś orbita jest ekstremalnie wydłużona, jest to spowodowane obecnością obiektu od silnej grawitacji. Zarówno orbita nowo odkrytej planety karłowatej, jak i kilku innych obiektów położonych na skraju Układu Słonecznego, jest wydłużona w tym samym kierunku, co wskazuje na to, że na ich kształt wpłynął ten sam obiekt.

Oczywiście, nadal nie wiadomo, czy Planeta X rzeczywiście istnieje. Niemniej, omawiane odkrycie wzmacnia hipotezę z 2016 roku. Kto wie, być może kiedyś w końcu uda nam się Planetę X zobaczyć.

Źródło: Carnegie Institution for Science