rozwiń filtry »

15

Księżyc może się… kurczyć

15.05.2019 10:37, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Świadczą o tym badania, których wyniki opublikowano w czasopiśmie Nature Geoscience.

Ziemia nie jest jedyną planetą, na której występują „trzęsienia ziemi”. Skaliste planety i księżyce regularnie doświadczają podobnego zjawiska. Może ono prowadzić do tworzenia się uskoków między masywnymi fragmentami ich skorup, tak jak na Ziemi. Póki co Księżyc jest jedynym znanym przez nas miejscem, które z pewnością przeżywa tego rodzaju zmiany. Nowe badania pokazały jednak coś, czego wcześniej na temat tego satelity nie wiedzieliśmy – że wspomniane zmiany mogą sprawiać, iż Księżyc staje się coraz mniejszy.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Nature Geoscience. Wyjaśniają one, w jaki sposób klify dostrzeżone na powierzchni Księżyca świadczą o jego ochładzaniu się po uformowaniu. Gdy temperatura Księżyca spadała, ten „skurczył się jak rodzynek”. W rezultacie, gdy jego skorupa została ściśnięta, doszło do powstania klifów. Co ciekawe, te klify, znane jako uskoki wsteczne, mogą nadal rosnąć, ponieważ Księżyc może się nadal kurczyć.

W ramach badań naukowcy wykorzystali dane zebrane podczas obserwacji przeprowadzonych przez sondę Lunar Reconnaissance Orbiter NASA oraz odczyty sejsmiczne z misji księżycowych Apollo. Z pomocą informacji z misji Apollo badacze ustalili przybliżone źródło dziesiątek księżycowych wstrząsów wykrytych przez instrumenty.Księżyc„Odkryliśmy, że wiele wstrząsów zarejestrowanych podczas misji Apollo miało miejsce blisko uskoków podobnych do tych z obrazów LRO.”, powiedział jeden z autorów badania, Nicholas Schmerr z Uniwersytetu w Maryland. „Jest całkiem prawdopodobne, że uskoki nadal są aktywne.”

Podobnie jak na Ziemi, ciśnienie wzdłuż linii uskoku wzrasta aż do momentu, w którym siła tarcia traci możliwość zapobiegnięcia przemieszczeniu się dużych płyt skalnych. Gdy ten ruch wystąpi, można odczuć „trzęsienie ziemi”. W przypadku Księżyca to trzęsienie wskazuje na to, że ten nie przestał się kurczyć.

Naukowcy sugerują, że omówiona kwestia jest jednym z wielu powodów, dla Których ludzkość powinna priorytetowo potraktować ponowną wizytę na Księżycu. Badając ruchy tektoniczne Księżyca możemy dowiedzieć się wielu rzeczy o innych planetach, a tym samym przygotować się do podróży w głąb kosmosu.

Źródło: Nature Geoscience