rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

paź
24

Kometa Lovejoy zostawia po sobie... alkohol

24.10.2015 12:23, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Międzynarodowy zespół naukowców niedawno dokonał zaskakującego odkrycia. Okazało się, że gdy kometa Lovejoy przelatuje przez nasz Układ Słoneczny, wypuszcza mieszaninę alkoholu, cukru oraz 21 innych związków organicznych. To pierwszy raz, kiedy dostrzeżono takie zjawisko.

"Kometa Lovejoy wypuszcza podczas jej największej aktywności tyle alkoholu, ile znajduje się w co najmniej 500 butelkach wina – i to na sekundę." – mówi Nicolas Biver z Obserwatorium paryskiego.

Astronomowie po raz pierwszy zobaczyli Lovejoy w 2014 roku. Nie było to trudne – była najjaśniejszą kometą podróżującą przez Układ Słoneczny od czasów Hale-Bopp z 1997 roku. Jako że w styczniu zbliżyła się do Słońca i ogrzała pod wpływem jego światła, Lovejoy zaczęła wyrzucać 20 ton wody i innych związków na sekundę. Gdy komety pojawiają się w zasięgu Słońca, jego energia promieniowania powoduje, że cząsteczki komety świecą w określonych częstotliwościach mikrofalowych. Zespół naukowców był w stanie dostrzec te organiczne związki za pomocą 30-metrowego teleskopu.

Lovejoy

Co ciekawe, odkrycie alkoholu i innych substancji organicznych w Lovejoy stanowi dowód wspierający teorię, że komety mogły być źródłem złożonych cząsteczek organicznych niezbędnych do powstania życia na Ziemi.

"Następnym krokiem jest sprawdzenie, czy materiał organiczny w komecie pochodzi z pierwotnej chmury, która uformowała Układ Słoneczny, czy też został utworzony później, wewnątrz dysku protoplanetarnego, który otaczał młode Słońce." – mówi Dominique Bockelée z Obserwatorium paryskiego.

Źródło: NASA