rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

mar
20

Google Stadia umożliwia granie w 4K i 60 klatkach każdemu*

20.03.2019 11:05, dodał: Benek
Ocena:

* - a przynajmniej każdemu, kto dysponuje odpowiednio wydajnym łączem internetowym...

Sony i NVIDIA mają już swoje platformy do grania w chmurze. Do tego zacnego grona dołączyło właśnie Google, które na Game Developers Conference zaprezentowało swoją usługę dla graczy o nazwie Google Stadia. Cloud gaming to szlak dobrze przetarty przez konkurencję, więc Google miało naprawdę dużo czasu, aby dobrze przygotować się do premiery swojej usługi.

Google Stadia, podobnie jak inne usługi tego typu, pozwala grać w gry komputerowe na niemalże dowolnym urządzeniu. Założenie jest proste: każdy gracz, nawet ten wyposażony w komputer o niskiej wydajności powinien móc grać w gry na najwyższych detalach. Jak to osiągnąć?

Za obliczenia w cloud gamingu odpowiadają komputery umieszczone w specjalnych centrach. Każdy z nich wykorzystuje platformę AMD Vulkan o wydajności na poziomie 10.7 TFLOPS, zbliżonej do oferowanej przez konsole Xbox One X i PS4. Na dokładkę, w każdej jednostce jest procesor o taktowaniu 2.7 GHz i 16 GB RAMu. Google swoje centra danych rozlokuje w ponad 7500 placówkach. Obraz o maksymalnej jakości 4K HDR w 60 klatkach na sekundę wysyłany jest za pośrednictwem łącza internetowego. Domyślacie się zapewne, że do wyświetlania obrazu w tak wysokiej jakości potrzebne będzie naprawdę SZYBKIE łącze. Łącza rzędu 30 Mbit dawały jako tako radę w rozdzielczości 1080p i 30 kl./s. w przypadku urządzeń NVIDIA Shield.

Za pośrednictwem Google Stadia gry będzie można streamować na komputery stacjonarne, tablety, smartfony oraz telewizory. Wszystko to bez konieczności instalowania i pobierania czegokolwiek. Jeśli sprzęt jest wyposażony w przeglądarkę Google Chrome, to niemalże na pewno jest kompatybilny z usługą Stadia.

Co ciekawe, obietnice Google sięgają daleko poza 4K i 60 klatek na sekundę, ale zapewnienia te należy póki co odłożyć na półkę z gatunkiem "science fiction". Gigant chwali się, że usługa będzie w stanie oferować jakość obrazu 8K i nawet 120 klatek na sekundę w grach. Poczekajmy na uruchomienie usługi i zobaczmy jak będzie działać - później popadajmy w zachwyt. W trakcie GDC prezentowano przedpremierowo DOOM Eternal i działanie gry na Google Stadia. Trzeba przyznać, że wyglądało to całkiem nieźle.

Przy okazji, Google zapewniło, że usługa Stadia będzie współpracowała ze standardowymi kontrolerami na USB. Google proponuje natomiast swój własny gamepad, który zaprezentowano na GDC. Wygląda jak skrzyżowanie kontrolerów od konsol Xbox i PlayStation, sami przyznajcie. Wyróżnia go przycisk umożliwiający szybkie nagrywanie i udostępnianie wideo na YouTube i innych serwisach oraz przycisk Asystenta Google.Google Stadia kontrolerPremiera Google Stadia będzie miała miejsce jeszcze w tym roku w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i większej części Europy. Jestem niemalże pewny, że początkowo ominie ona Polskę.

Cały zapis konferencji znajdziecie poniżej.






Polecane artykuły

Testy

Poradniki

Tagi

 android   apple   ciekawostki   gaming   google   gry   internet   komputery   kosmos   microsoft   mobilne   nauka   polska   samsung   smartfon   smartfony   tablet   technologia   telefony   windows 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies.