rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

sier
05

Galaktyka, która pochłania swoich sąsiadów

05.08.2015 12:19, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Nowe zdjęcia pokazują, jak duża odległa galaktyka pożera sąsiadujące gwiazdy. Naukowcy mają nadzieję, że to zjawisko pozwoli na wyjaśnienie tajemnicy powstania Drogi Mlecznej.

Astronomowie wykonali dużych rozmiarów fotografie o długiej ekspozycji. Przedstawiają grupę galaktyk znaną pod nazwą M81, która znajduje się 11,7 miliona lat świetlnych od Drogi Mlecznej. Badacze zaobserwowali dominującą, centralną galaktykę, która pochłania gwiazdy z sąsiadujących galaktyk i dodatkowo zmienia kształt tych zespołów ciał niebieskich.

Proces zachodzący w grupie M81, powoduje powstawanie długich ogonów na granicy centralnej galaktyki. Badacze spodziewają się, że mniejsze galaktyki zostaną prędzej czy później całkowicie pochłonięte.

Chociaż to jest pierwszy raz, kiedy zaobserwowano pochłanianie galaktyk  w grupie M81, takie zdarzenia wcale nie są rzadkością. W latach 90. XX wieku odkryto, że nasza Droga Mleczna pożera karłowatą galaktykę z gwiazdozbioru Strzelca.

Galaktyka M81

Stopień interakcji galaktyk przedstawionych na zdjęciach M81 zaskoczył zespół astronomów odpowiedzialnych za badania. Naukowcy mają nadzieję, że kolejne dane pokażą skalę zjawiska.

Szczegółowe dane zostały opublikowane w Astrophysical Journal Letters. Badania są wynikiem współpracy Obserwatorium Astronomicznego w Szanghaju, Narodowego Obserwatorium Astronomicznego w Japonii, Uniwersytetów w Edynburgu i Cambridge oraz w Hiroshimie. Zdjęcia zostały zrobione za pomocą Hyper Suprime-Cam i teleskopu Subaru na Hawajach.

Źródło: wired.co.uk