rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

maj
05

CRISPR można by wykorzystać jako narzędzie diagnostyczne

05.05.2017 12:34, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley odkryli enzymy, dzięki którym CRISPR można zamienić narzędzie służące do wykrywania wielu chorób.

Być może, dzięki CRISPR – narzędziu służącemu do edytowania genomu – kiedyś będziemy mogli z łatwością pozbywać się chorób czy niepożądanych cech genetycznych. Wygląda jednak na to, że nie tylko, ponieważ teraz to narzędzie zaczyna zyskiwać znaczenie także w innej dziedzinie medycyny: diagnostyce.

W czwartek, naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley ogłosili, że odkryli dziesięć nowych enzymów CRISPR, które potencjalnie mogłyby być wykorzystywane do szybkiego i taniego diagnozowania chorób takich jak denga czy zarażenie wirusem Zika. Ta technologia jeszcze nie jest gotowa do codziennego użytku, ale dzięki niej lekarze mogliby badać próbkę czyjejś krwi, śliny czy moczu w poszukiwaniu śladów wielu chorób na raz.

Zazwyczaj, gdy ktoś wspomina o CRISPR, ma na myśli sekwencję DNA o nazwie CRISPR działającą w parze z enzymem Cas9. Gdy pracują wspólnie, CRISPR i Cas9 mogą wycinać DNA w bardzo ukierunkowany sposób, pozwalając naukowcom na eliminowanie lub modyfikowanie specyficznej części genomu. Niemniej, istnieje wiele innych enzymów, które mogłyby być wykorzystywane jako część systemu CRISPR, z których każdy posiada inne właściwości. Wszystkie enzymy odkryte przez badaczy z Berkeley są różnymi wariantami białka o nazwie Cas13a. Te enzymy specjalizują się w wykrywaniu konkretnych sekwencji RNA – na przykład – takich które pochodzą od wirusa.CRISPRW inżynierii genetycznej, CRISPR ma za zadanie wyciąć dany fragment DNA i na jego miejsce wstawić inną, ustaloną sekwencję. Tutaj wykorzystywana jest ta sama zasada, ale zamiast wycinać część genomu, CRISPR poluje na RNA powiązane z obecnością danego wirusa w czyimś organizmie. Gdy CRISPR wykryje ślady patogenu, może go oznaczyć fluorescencyjnie, dając naukowcom znać o jego obecności.

Warto dodać, że już we wrześniu 2016 roku naukowcy z Berkeley poinformowali o odkryciu białka Cas13a i jego zdolności do wykrywania określonych sekwencji RNA, natomiast w zeszłym miesiącu Broad Institute przekazał informację, że wykorzystał Cas13a, by stworzyć metodę diagnostyczną, która mogłaby wykrywać Zikę i inne wirusy. Wtedy, badacze powiedzieli, że test przy użyciu tej techniki mógłby kosztować zaledwie 61 centów. Odkrycie nowych enzymów zasadniczo poszerza zakres narzędzi dostępnych w zestawie i pozwala systemom CRISPR na wykrywanie więcej niż jedną chorobę na raz.

Źródło: Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley