rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

sier
09

Ceres wciąż zdumiewa – NASA oprowadza po tajemniczej planecie w najnowszym wideo

09.08.2015 11:58, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Gdy sonda kosmiczna Dawn zbiżyła się do karłowatej planety Ceres w pasie asteroid, zauważono na jej powierzchni dziwne obiekty, który zdają się przynosić więcej pytań niż odpowiedzi.

W najnowszym wideo opublikowanym przez NASA widać, że poza jasnymi plamami w kraterach, na Ceresie znajduje się także świecąca góra o kształcie piramidy. Jej wysokość przekracza 6 kilometrów. To o ponad 3,5 kilometra więcej od Rys - najwyższego szczytu polskich Tatr.

Marc Rayman, dyrektor misji Dawn pokazuje jasne plamy w centrum i wokół  jednej krawędzi krateru. Zagłębienie ma  260 kilometrów średnicy i 3,2 kilometra głębokości. Mimo obecności licznych szczegółów, film nie znajduje odpowiedzi na najważniejsze pytanie, które od dawna nurtuje astronomów, czyli co jest przyczyną świecenia obiektów znajdujących się na planecie. Powstało wiele teorii na ten temat.

Krater zawierający tajemnicze jasne plamy

Jedni sądzą, że jasne punkty to pola soli lub lodu, inni że gejzery lub ślady aktywności wulkanicznej. Dołączyły do tego także hipotezy, że ich pochodzenie jest sztuczne. Problem w tym, że na razie nie da się na sto procent potwierdzić żadnej z teorii.

Najdziwniejszy jest fakt, że wspomniana wcześniej stożkowa góra, która wygląda prawie jak piramida, jest z jednej strony ciemna, a z drugiej podejrzanie świeci, co przypomina efekt powodowany przez jasne plamy.

Wysokość piramidy wynosi ponad 6 kilometrów

Z Ceres od zawsze wiązały się różne naukowe kontrowersje. Odkryto ją na początku XIX w., kiedy astronomowie święcie wierzyli, że między Marsem a Jowiszem musi istnieć jeszcze jedno duże ciało niebieskie. Początkowo uznawana za planetę, została potem zdegradowana do rangi asteroidy, by w 2006 r. zostać zrehabilitowana decyzją Międzynarodowej Unii Astronomicznej, zyskując status planety karłowatej.

Źródło: cnet.com