rozwiń filtry »

24

Badacze przypadkowo stworzyli akumulatory 400 razy wydajniejsze niż litowe

24.04.2016 11:09, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Naukowcy przypadkowo dokonali odkrycia, które być może będzie miało ogromny wpływ na przyszłość akumulatorów umieszczanych w urządzeniach elektronicznych takich jak smartfony czy tablety, i nie tylko.

Większość smartfonów, tabletów i innych urządzeń elektronicznych pracuje dzięki obecności akumulatorów, zazwyczaj litowo-jonowych. Jednak po pewnym czasie akumulatory te stają się coraz mniej wydajne, ponieważ lit znajdujący się w ich wnętrzu koroduje.

Zamiast litu, naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine, do przechowywania energii elektrycznej wykorzystali złote nanoprzewody. Jak się okazało, ich układ znacznie przekraczał możliwości tradycyjnej litowej baterii. Mimo że ten był ładowany aż 200 tysięcy razy, w jego wnętrzu nie dostrzeżono śladów korozji. Co ciekawe, nawet sami naukowcy nie do końca rozumieją, dlaczego tak się stało.

Oryginalnym zamysłem badaczy było stworzenie akumulatora, w którym zarówno elektrolit, jak i elektrody byłyby ciałami stałymi. Ostatecznie więc, w ich baterii to nie ciecz odpowiada za utrzymywanie ładunku a elektrolitowy żel. Tradycyjne litowe akumulatory są wyjątkowo palne i wrażliwe na temperaturę, jednak ciecze wykorzystuje się, ponieważ ich przewodnictwo pozwala na elastyczne oraz częściowe ładowanie i rozładowywanie. Znalezienie żelu, który dobrze przewodzi prąd okazało się trudnym wyzwaniem.

Wewnątrz baterii z Irvine znajduje się złoty nanoprzewód, nie grubszy niż bakteria, pokryty warstwą tlenku manganu i chroniony elektrolitowym żelem. Żel oddziałuje z tlenkiem metalu, zapobiegając korozji, ale przebieg tego procesu wciąż stanowi dla naukowców niewiadomą. Im dłuższy przewód, tym więcej energii akumulator może pomieścić. Inni badacze eksperymentują z nanodrutami od lat, ale wykorzystanie żelu jako elektrolitu to w tym przypadku nowość.

Akumulator

Chociaż w tego typu akumulatorach umieszcza się znikomą ilość złota, ich produkcja wciąż byłaby dość droga. Badacze sugerują jednak, że w przyszłości będzie można je zastąpić powszechniejszym metalem, oczywiście o ile technologia się przyjmie. Obecnie zespół pragnie dowiedzieć się, na czym właściwie polega proces zachodzący w ich bateriach.

Źródło: Science Daily