rozwiń filtry »

01

Astronomowie stworzyli mapę termiczną skalistej egzoplanety 55 Cancri e

01.04.2016 11:50, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Naukowcy wykorzystali dane zebrane przez Kosmiczny Teleskop Spitzera, by określić temperaturę powierzchni egzoplanety znajdującej się 41 lat świetlnych stąd. Okazuje się, że jedna połowa 55 Cancri e jest całkowicie stopiona, a druga - wręcz przeciwnie.

Zespół astronomów, którego praca była kierowana przez Uniwersytet w Cambridge, zdołał stworzyć mapę obrazującą temperaturę, jaka występuje w poszczególnych obszarach na powierzchni 55 Cancri e – planety typu superziemia, która znajduje się około 40 lat świetlnych z dala od nas.

Mapa, opublikowana w czasopiśmie Nature, ujawniła, że planeta ma „dwie strony” – na jednej z nich znajduje się stały grunt, a druga jest kompletnie stopiona. Temperatura na stronie stopionej osiąga nawet 2500 stopni Celsjusza i to właśnie najprawdopodobniej z jej powodu atmosfera 55 Cancri e dosłownie wyparowała.

55 Cancri e

55 Cancri eKliknij na obrazki, aby je powiększyć

Mapę wykonano, wykorzystując dane zebrane przez Kosmiczny Teleskop Spitzera, przeznaczony do obserwacji w zakresie podczerwieni. NASA wystrzeliła go w przestrzeń kosmiczną 25 sierpnia 2003 roku. Dzięki obrazom wiemy, jak planeta zmienia się podczas podróży po swojej orbicie. Jak twierdzą naukowcy – po raz pierwszy udało się dokonać coś takiego w przypadku tak małej planety.

55 Cancri e – krąży wokół swojej gwiazdy synchronicznie, co oznacza, że jest skierowana w jej kierunku zawsze tą samą stroną – tak jak Księżyc jest skierowany do Ziemi. Naukowcy wierzą, że choć po stronie dziennej atmosfera zniknęła, po drugiej wciąż może istnieć. Temperatura strony nocnej wynosi około 1100 stopni Celsujsza.

Intensywne badania nad 55 Cancri e trwają już od 2011 roku, w którym ją odkryto. Wczesne teorie sugerowały, że planeta może być wodnym światem, bądź zbudowana w pełni z diamentów. Później naukowcy zaproponowali, że jest mniej bogata w węgiel niż sądzono. Chociaż już zdołaliśmy określić jej temperaturę, nadal nie wiemy, która z ostatnich teorii jest najbliższa prawdzie.

Źródło: NASA