rozwiń filtry »

Wyszukiwanie publikacji

Aktualności

sty
16

Astronomowie odkryli układ z... czterema gwiazdami

16.01.2019 12:17, dodał: Anna Borzęcka
Ocena:

Czy we Wszechświecie istnieje więcej takich układów?

Nasz Układ Słoneczny posiada jedną gwiazdę i garstkę planet. Tak w zasadzie niczego więcej nam nie potrzeba. Niemniej, we Wszechświecie istnieją systemy, które posiadają więcej gwiazd – dwie czy nawet trzy. Ku zaskoczeniu wszystkich niedawno odkryto jednak układ, który zawiera aż… cztery gwiazdy, a znajduje się on zaledwie 146 lat świetlnych stąd.

HD 98800, bo tak brzmi nazwa układu, został zauważony z pomocą radioteleskopu ALMA (Atacama Large Millimeter Array) położonego w Chile. Teleskop radiowy był kluczem do odkrycia go, ponieważ jego gwiazdy zostały otoczone dyskiem protoplanetarnym – pierścieniem pyłu i gazu, w którym z czasem powstaną planety. Dysk ten blokuje większość światła, które próbuje wydostać się z systemu.

Przez pył mogą przedostać się jednak fale radiowe, które ALMA była w stanie wykryć. To dzięki niej zdołano dowiedzieć się, że wewnątrz dysku znajdują się aż cztery gwiazdy. Gwiazdy te tworzą dwie binarne pary. Jedna położona jest w samym środku systemu, a druga orbituje miliardy kilometrów dalej. Gwiazdy zewnętrznej pary noszą nazwy Ba i Bb, a gwiazdy wewnętrznej pary Aa i Ab.UkładZnalezienie systemu z czterema gwiazdami było dziwne samo w sobie, ale jeszcze dziwniejsza jest kwestia dysku protoplanetarnego. W większości układów dysk ten jest położony w tej samej płaszczyźnie co gwiazda centralna, co przekłada się potem na orbity planet i innych obiektów, tak jak w Układzie Słonecznym. W HD 98800 dysk pyłu i gazu położony jest jednak pod kątem prostym do orbit gwiazd znajdujących się w centrum.

Nigdy wcześniej nie dostrzeżono dysku protoplanetarnego ułożonego w taki sposób, a to sugeruje, że czeka na nas mnóstwo planet do odkrycia. W dyskach protoplanetarnych zwykle powstają bowiem nowe planety, a to oznacza, że w układach z gwiazdami binarnymi mogą istnieć planety krążące wokół nich pod różnymi dziwnymi kątami. Zwykle pod takimi kątami planet nie szukamy, więc może czekać na nas cała kategoria planet do odkrycia.

Źródło: Warwick